maandag 12 oktober 2015

Vriendschap

Wat betekent vriendschap? De Nederlandse Encyclopedie zegt hier in acht voorbeelden het volgende over:

1.) Vriendschap:
de vriendschap zelfst.naamw. (v.) Uitspraak:   ['vrintsxɑp] Verbuigingen:   vriendschap|pen (meerv.) persoonlijke band tussen mensen die elkaar leuk vinden en vertrouwen Voorbeeld:   `een diepe vriendschap` © Kernerman Dictionaries. SpellingCorrect ges...
Gevonden op http://www.woorden.org/woord/vriendschap

2.) Vriendschap:
Vriendschap is als je vaak met iemand optrekt en die persoon ook erg aardig vind.
Gevonden op http://www.woorden-boek.nl/woord/vriendschap

3.) Vriendschap:
Let op: Spelling (deels) uit 1864: v. [geen meervoud] hoedanigheid -, (ook) gevoel eens vriends, genegenheid.~, (pen), dienstbetoon.~PELIJK, [bijvoegelijk naamwoord] en [bijwoord] (-er, -st), als vriend, met -, uit vriendschap.~SBAND, m. (-en).~SBEKER, m. (-s).~SDISCH, m.~SBETUIGING, v. (-en).~SDIENST, v. (-en).
Gevonden op http://www.dbnl.org/tekst/cali003nieu01/cali003nieu01_0025.htm

4.) Vriendschap:
Vriendschap, dit kan ontstaan er als men vaak met iemand optrekt en die persoon ook erg aardig vind, dit kan af en toe ook nog na een echtscheiding ontstaan met de ex-partner.
Gevonden op http://www.encyclo.nl/lokaal/10788

5.) Vriendschap:
1) Affectie 2) Camaraderie 3) Genegenheid 4) Kameraadschap 
Gevonden op http://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwoordenboek/VRIENDSCHAP/1

6.) Vriendschap:
Vriendschap is een nauwe (over het algemeen niet-seksuele) relatie of verhouding tussen twee of meerdere mensen waarbij het geslacht geen rol speelt. Een vriendschap is dus mogelijk tussen man en vrouw maar ook tussen twee mannen of twee vrouwen. Het belangrijkste waarop een goede vriendschap gebouwd is, is vertrouwen en onvoorwaardelijkheid. Iema...
Gevonden op http://nl.wikipedia.org/wiki/Vriendschap

7.) Vriendschap:
Een vriendschap is een relatie tussen twee of meer personen. Die vriendschapsrelatie kan tussen mannen en vrouwen zijn, maar ook tussen mensen van hetzelfde geslacht. Wanneer mensen een vriendschap met elkaar hebben betekent dit dat zij elkaar vertrouwen, ongeacht wat er gebeurt. Vaak speelt daarbij het karakter een rol. Bij een vriendschap vinden ...
Gevonden op http://www.ensie.nl/definitie/Vriendschap

8.) Vriendschap:
het met elkaar bevriend zijn vb: onze vriendschap bestaat al heel lang
Gevonden op http://www.muiswerk.nl/mowb/?word=vriendschap


Persoonlijk heb ik het gedicht van "TOON HERMANS" altijd erg toepasselijk gevonden. Dit is voor mij persoonlijk de juiste indicatie m.b.t. VRIENDSCHAP.


Toon Hermans verwoorden VRIENDSCHAP als volgt:


vriend
je hebt iemand nodig
stil en oprecht
die als het erop aan komt
voor je bidt of voor je vecht
pas als je iemand hebt
die met je lacht en met je grient
dan pas kun je zeggen:
'k heb een vriend

als je iemand hebt
die alles met je deelt
de tafel en het bed
één die nooit verveelt
als je iemand hebt
die al je zorgen heelt
weet je wat dat zeggen wil
weet je wat dat scheelt?

je hebt iemand nodig
stil en oprecht
die als het erop aan komt
voor je bidt of voor je vecht
pas als je iemand hebt
die met je lacht en met je grient
dan pas kun je zeggen:
'k heb een vriend

pas als je iemand hebt
die met je lacht en met je grient
dan pas mag je zeggen:
ik heb ’n vriend.


Maar wat betekent vriendschap nu voor mij, voor mij persoonlijk. 


Op het gedicht van Toon Hermans kan ik volledig AMEN op zeggen. Ik hoor vaak om mij heen: “Ik heb veel vrienden.” Tegenwoordig met multimedia beweren sommige zelfs dat ze over de duizend vrienden hebben. Is dat zo? zijn dit allemaal vrienden? Heb jij zoveel vrienden?

De harde wereldse les die ik persoonlijk inmiddels bitter heb ervaren is dat in je leven "vrienden" komen en “vrienden” gaan. Hoe tegenstrijdig dit misschien ook klinkt, 
Ik heb voor mijn gevoel een vriend nog meer en hoger geacht als mijn eigen broers. Ik was van mening dat je vriendschap door dik en dun verdedigd en er voor vecht. Dat je samen je gedachte deelt, open bent naar elkaar toe en elkaar steunt door dik en dun ongeacht de consequentie(s), dat je elkaar blind vertrouwd en voor elkaar gaat daar waar nodig en wanneer nodig. Zoals het ook in diverse uitleggingen wordt omschreven.

Niets is minder waar gebleken. De harde werkelijkheid sloeg toe en heeft toegeslagen. Ik heb mij er tegen verzet mij hierin mee te laten slepen en heb het zelf een halt toegeroepen. Als nagenoeg alles van één kant moet komen is de rek vanzelf uit het elastiekje.  

Achterom kijkend kan en mag ik rechtop lopend en kijkend in alle eerlijkheid zeggen dat ik er voor ben gegaan. Dat ik er alles aan heb gedaan om SAMEN dingen te kunnen ondernemen ongeacht kosten, moeite en tijd. In alle oprechtheid, ik hoef mijn vogen niet neer te slaan.. 
Het is niet alleen erg jammer, het is zelfs meer dan dat. Het doet verdriet, het doet zeer het doet pijn. Veel vragen gaan door mijn hoofd zoals: “WAAROM”.Het was zo mooi samen. SAMEN praten enleren over de toekomst na de dood. SAMEN op weg om een stukje van de liefde van CHRISTUS te mogen delen aan mensen die op ons pad kwamen.

Het heeft blijkbaar zo moeten zijn. Rest mij niets anders dan mijn handen gevouwen te houden en de ogen gericht naar boven.  Psalm 146 : 2 komt bij mij weer naar boven.




Vest op prinsen geen betrouwen,
Waar men nimmer heil bij vindt;
Zoudt g' uw hoop op mensen bouwen?

Heb ik GOD tekort gedaan?


Wij mogen ons vertrouwen niet op mensen stellen leert de BIJBEL mij .
“Het is beter bij de HERE te schuilen dan op mensen te vertrouwen; het is beter bij de HERE te schuilen dan op edelen te vertrouwen” (Psalm 118:8, 9).
“Zo zegt de HERE: Vervloekt is de man die op een mens vertrouwt en vlees tot zijn arm stelt, wiens hart van de HERE wijkt; hij toch zal zijn als een kale struik in de steppe, die het niet merkt, als er iets goeds komt, maar staat in dorre oorden in de woestijn, een ziltachtig, onbewoond land. Gezegend is de man die op de HERE vertrouwt, wiens betrouwen de HERE is; hij toch zal zijn als een boom, aan het water geplant, die zijn wortels tot aan een beek uitslaat, en het niet merkt, als er hitte komt, maar welks loof groen blijft, die in een jaar van droogte geen zorg heeft en niet nalaat vrucht te dragen” (Jeremia 17:5 t/m 8).

Heb ik dan teveel vertrouwd op mijn vriendschap? Persoonlijk denk ik van niet. Laat ik maar leren te luisteren naar ZIJN STEM, zodat ik mag weten welke weg ik mag gaan.



Voor mij houd vriendschap in ONVOORWAARDELIJK.

Spreekwoorden: (1914) Korte (af)rekening maakt lange vriendschap,
d.w.z. om goede vrienden te blijven, moet men elkander op het verschuldigde geld niet te lang laten wachten; Ndl. Wdb. I. 1275. Vgl. Goedthals, 70: Hoe effender gherekent, so betere vrienden; Prov. Comm. 232; Spieghel, 283; Smetius, 153; Cats I, 504: Korte ...
Gevonden op http://www.dbnl.org/tekst/stoe002nede01_01/stoe002nede01_01_0057.htm

Geen opmerkingen:

Een reactie posten